GTA 3
    O Grze GTA 3
    Teksty
    Cheater
    Download
    Galeria
   GTA Vice City
    O Vice City
    Artykuły
    Download
    Galeria VC
   Inne
    Czat
    Forum
    O mnie
    Reklama
   Linki
    eHumor
    Szkola.tk
    Strefa GSM
    Squarezone
    ChomStar
    Ems.Pl
|
   Nokia-tapety
więcej»
|
       Gości On-Line: 




Darmowe programy - katalog freeware

Wszystko o komórkach! Opisy , parametry , zdjęcia . Bramka SMS . Forum o komórkach.



Flash online games - sex flash - funny flash - popraw sobie humor


Recenzja GTA 3

Producent: Rockstar Games (oficjalna strona gta3)
Wydawca: Take 2 Games
Dystrybutor PL: Play-It
Oficjalna strona PL: GTA.PL
Gatunek: Akcja
Wymagania sprzętowe: PIII 600, 128MB RAM, akcelerator 3D 16MB
Ocena: #9/10






Uważam, że GTA 3 jest jedną z tych gier, które wzbudzają ogromne emocje i są tematem wielu dyskusji jeszcze przed ich ukazaniem się. Powodem tego całego zamieszania oprócz faktu, że jest to kontynuacja bardzo udanej gry jest bardzo kontrowersyjna decyzja polegająca na przeniesieniu jej w trzeci wymiar. No, w zasadzie poprzednie części też miały grafikę 3D, ale ludzie, samochody i drzewa były sprite'ami, a poruszać się można był tak naprawdę jedynie po dwóch osiach. Naszego bohatera mogliśmy oglądać tylko z góry i tylko pod jednym kątem. Autorzy postanowili to zmienić, grafika uległa znacznemu ulepszeniu, przypomina teraz bardziej Midtown Madness niż stare GTA co jest niewątpliwym plusem, nie ma już żadnych sprite'ów, wszystko jest ładne, trójwymiarowe i dopracowane, ale to nie jest jednak pierwsza rzecz która rzuca się w oczy starego wyjadacza po włączeniu gry.

Pierwszym szokiem jest widok zza pleców postaci którą kierujemy, czyli TPP. Sterowanie jest dokładnie takie samo jak w Max Payne i wielu innych grach, rozglądamy się myszką a chodzimy strzałkami. Na początku wydawało mi się, że to nie jest dobre rozwiązanie i tylko ją popsuło, lecz już po kilku minutach grania przekonałem się że jest odwrotnie. Swoboda i wygoda jaką oferuje ten system poruszania się jest niezwykle cenna podczas wieloosobowych strzelanin na ulicach czy pieszych wędrówek. No i oczywiście umożliwia lepsze podziwianie samego miasta. Sterowanie pojazdem natomiast pozostało bez zmian i prezentuje się tak samo jak w każdej szanującej się grze samochodowej, z tą drobną różnicą że wszystkie samochody mają automatyczną skrzynię biegów. Metropolie po których przyjdzie nam chodzić, jeździć a nawet latać! zostały znacznie rozbudowane a przy tym stały się bardziej 'interaktywne', można demolować latarnie i sygnalizację na skrzyżowaniach a także same samochody, z którymi można zrobić praktycznie wszystko, odłamać drzwi, rozwalić szyby, czyli zdemolować całą karoserię :) Prócz tego nic nie stoi na przeszkodzie do zabawy w kaskadera, wyskoczni w miastach nie brakuje a zatłoczone ulice stanowią prawdziwe wyzwanie dla kierowcy. Te kaskaderskie wyczyny mogą skończyć się dachowaniem a leżący na dachu samochód po kilku sekundach wybucha.

Dla tych, którzy nie grali w dwie poprzednie części, wyjaśnię w skrócie, o co chodzi w grze. Wcielamy się w postać człowieka od mokrej roboty, gangstera, który pracuje dla szefów przestępczego podziemia. Wykonujemy na ich zlecenie misje, za które dostajemy wynagrodzenie. W ten właśnie sposób można opisać zasady gry. Jednak o niej samej powiemy o wiele więcej. Jak zapewne pamiętacie, w pierwszych dwóch częściach gry dostępny był widok z góry, ale skoro otoczenie 3D jest już standardem, w GTA 3 również należało je zastosować. Gra jest więc w pełni trójwymiarowa, a naszego bohatera widzimy zza jego pleców (widoku FPP brak).

Arsenał, którym będziemy się posługiwać, jest on dość spory. Oprócz naszych pięści i kopniaków mamy kij bejsbolowy, pistolet, uzi, AK-47, karabin z lunetą, shotguna, snajperkę, miotacz ognia oraz bazookę. Mamy również granaty i koktajle mołotowa, które czynią dość duże spustoszenie w szeregach wroga. Poza tym zawsze możemy wykorzystać nasz obecny pojazd, by przejechać przeciwnika. Niestety po zatrzymaniu nas przez policję czy wyjściu ze szpitala, tracimy całą broń. Wtedy należy udać się do sklepu, w którym będzie można odnowić nasz arsenał. W pierwszym mieście wybór jest niewielki, za to w drugim mamy aż dwa miejsca gdzie możemy się uzbroić. Pierwszym jest sklep z bronią, w którym dostaniemy snajperkę, granaty, AK-47, Uzi, kamizelkę czy też energię, zaś drugie miejsce będzie dostępne dopiero po wykonaniu jednej z misji i znajdziemy w nim bazookę, karabin z lunetą oraz shotguna. Natomiast w trzecim mieście będzie można zakupić jedynie miotacz ognia i koktajle mołotowa.

W czasie wykonywania misji musimy uważać na policję. Stopień jej agresji zależy od ilości gwiazdek, które zapalają się w prawym górnym roku ekranu. Im ich więcej, tym więcej sił angażowanych jest w ujęcie nas. Na początku ścigani jesteśmy przez pojedyncze radiowozy, ale w miarę przybywania gwiazdek pojawiają się nam na ogonie opancerzone wozy policyjne, stawiane są blokady na drogach, zjawiają się śmigłowce, które strzelają do nas z góry, pojawia się bardzo agresywne FBI, a w końcu na ulicach miast zjawia się wojsko i wyjeżdżają czołgi. Oczywiście policji możemy się pozbyć. Pierwszy sposób, to pojechać do specjalnego garażu, który za drobną opłatą przemaluje nam brykę i zmieni numery rejestracyjne. Drugi zaś to zbieranie leżących na ziemi odznak policyjnych. Niestety jedna odznaka powoduje zniknięcie jednej gwiazdki, więc jeśli mamy ich więcej, to zbieranie odznak będzie dość trudne. Wiele akcji przypomina prawdziwe kino gangsterskie, co powinno usatysfakcjonować jego wielbicieli. Chociaż nie należę do grona fanatyków ekranizacji filmów przedstawiających mafijne porachunki, to muszę przyznać, iż sam pomysł misji jest bardzo interesujący. Niemniej jednak, mnogość zadań wcale nie stwarza wielowątkowości fabuły. Otóż - prędzej czy później - będziemy musieli odbyć z góry zaplanowaną misję, aby nadać dalszego toku fabule.

Poza tak dużą ilością lokalnych mafii (w poprzednich wersjach było ich tylko trzy), autorzy wprowadzili też 10 stacji radiowych. Możesz posłuchać ulubionego gatunku muzyki, pogaduszek oraz plotek i wiele innych, bardziej lub mniej ciekawych informacji. Gdyby jeszcze wykorzystano coś na wzór gry Black & White, która to wykorzystuje, podczas zabawy w sieci, aktualnie panującą pogodę na wybranym terenie. To samo można by zrobić z rozgłośniami radiowymi, działającymi w internecie. Myślę, że byłby to strzał w dziesiątkę! Poziom AI jest doprawdy wysoki. Wszystkie jednostki reagują spontanicznie i prawidłowo. Podczas, gdy najbardziej wkurzysz lokalnych gliniarzy, doświadczysz szóstego poziomu zaalarmowania. Podczas, gdy w poprzednich częściach był to maksymalnie czwarty poziom. Ogólnie mówiąc - w GTA 3 wygląda to bardziej naturalnie i łatwo można rozróżnić nieustępliwość policji. Grając przykładowo w GTA, nie odczuwałem swego rodzaju przeskoku z drugiego na trzeci poziom (dla niewtajemniczonych: ruszające się mordki policjantów). Tutaj sytuacja jest już z goła odmienna, co świadczy o wyższym poziomie trudności. Biorąc pod uwagę wszelkie samochodowe gonitwy, śmiertelne potrącanie przechodniów, strzelaniny i czarny humor - nie polecam gry osobom niepełnoletnim. Wydawcy również wzięli ten fakt pod uwagę i oznaczyli pudełko odpowiednim znaczkiem, informującym o granicy wieku, od której można zacząć zabawę. Napiszę teraz o jedynym, poważnym mankamencie. Otóż bardzo irytującą rzeczą są wymagania sprzętowe. Z żalem przyznaje, iż będę zmuszony odjąć oczko w ocenie końcowej. Bowiem nie może być tak, że na dobrym komputerze gra ledwo co działa. Nic by się nie stało, gdyby premiera została nieco przesunięta, a kod gry zostałby poprawnie zoptymalizowany. Niestety, część z nas nie będzie mogła pozwolić sobie na wszystko, albowiem do tego potrzeba komputerowego monstrum. Jeśli ktoś takim dysponuje, to nic, tylko pozazdrościć. Nie wypada teraz zrobić nic innego, jak przejść do oprawy technicznej.

Od strony graficznej 'Grand Theft Auto 3' prezentuje się znakomicie. Wszystko wygląda bardzo naturalnie, środowisko świetnie wyrenderowane i takie... nastrojowe. Szczerze mówiąc - rzadko gdzie znajdziecie tak wyśmienicie dopracowaną grafikę. Natomiast oprawa audio nie wypada gorzej. Wszelkie należyte dźwięki są jak najbardziej zachowane. Pokrzykiwania przechodniów, złośliwe dogadywanie czy gwar ruchu miejskiego. To wszystko sprawia, że czujemy się niczym w świecie porachunków mafijnych. Dzięki oprawie technicznej radość płynąca z rozrywki staje się jeszcze większa. Naprawdę trudno było mi oderwać się od monitora. Nawet sesja Warhammera nie była w stanie odwrócić mojej uwagi. Jak raz przysiadłem, tak walczyłem do czasu, aż głowa mimowolnie nie opadła na klawiaturę. Lokalizacją zajęła się firma Play-IT. Jak to zwykle bywa - otrzymaliśmy prezent od dystrybutora. Tym razem była to oryginalna koszulka z napisem gry i rysunkiem przedstawiającym broń trzymaną w ręce. Gra wydana została w języku angielskim. Wpływ na to miała data premiery. GTA było w Polsce tak bardzo oczekiwane, że dystrybutor od razu ją wydał, bez lokalizacji. Jednak, jak na solidną firmę przystało, patch spolszczający grę będzie można znaleźć w internecie i to całkowicie bez żadnych opłat. Niestety, na dzień dzisiejszy nie mam jeszcze możliwości, aby ocenić lokalizację, tak więc wypada mi tylko pochwalić zespół Play-IT za szybkie wydanie gry ze świetnym upominkiem.

Cóż - kilka słów na koniec. Trzecia część 'Grand Theft Auto' to gra wybitna, która na długo zapadnie w pamięci wielu z nas. Powala swoją niesamowitą oprawą, innowacjami oraz poziomem realistyki. Nie boję się stwierdzenia, iż jest to najlepszy produkt ostatnich miesięcy oraz główny pretendent do gry roku. Grę oceniam na 9 w skali 10-punktowej. Jeżeli jednak posiadacie bardzo mocny komputer, podnieście ocenę o jeden punkt wyżej. Cóż - wyżej się nie da...

© Copyright by "Kuchcik" 2003-2004                                                                     
Design by Conrados        Strefa gsm